0

Fotoredigering/Photoshoppande

Godkväll!

Jag tänkte skriva ett kort inlägg om bildredigering då det finns många olika åsikter om man ska göra detta med sina bilder eller inte.

Jag tycker personligen att photshoppande av bilderna är en stor del av själva fotograferingen, oftast är bilderna inte perfekta när man lägger in dom på datorn. Det kan vara små saker som en sned horisont, dålig kontrast/skärpa osv. Men samtidigt tycker jag absolut inte att man ska överdriva med massa effekter/filter.

Många tror säkert att jag photoshoppar mina bilder väldigt mycket, men så är det faktiskt inte. När jag ändrar något i en bild så är det oftast bara beskärning, skärpa och färg/ljuskurvor - och det brukar bara vara små justeringar.

Lättast är det att försöka få bilden så bra som möjligt ur kameran, titta noga på ljusmätningen, försök med många olika vinklar, prova olika bländare/slutartider - tillslut kommer detta sitta av sig självt och man vet direkt vad man behöver för inställningar för olika situationer!

Jag hör många som säger "En duktig fotograf redigerar inte sina bilder"... SKITSNACK!
De allra flesta kända fotograferna redigerar sina bilder eftersom man vill ha sin egen touch/stil.

Men man gör självklart precis som man vill!

 

 

Inlägget publicerades den 5 Juni år 2012 klockan 01:18

[Photo]  
0 kommentarer
Dela inlägget på eller
Godkväll!

Jag tänkte skriva ett kort inlägg om bildredigering då det finns många olika åsikter om man ska göra detta med sina bilder eller inte.

Jag tycker personligen att photshoppande av bilderna är en stor del av själva fotograferingen, oftast är bilderna inte perfekta när man lägger in dom på datorn. Det kan vara små saker som en sned horisont, dålig kontrast/skärpa osv. Men samtidigt tycker jag absolut inte att man ska överdriva med massa effekter/filter.

Många tror säkert att jag photoshoppar mina bilder väldigt mycket, men så är det faktiskt inte. När jag ändrar något i en bild så är det oftast bara beskärning, skärpa och färg/ljuskurvor - och det brukar bara vara små justeringar.

Lättast är det att försöka få bilden så bra som möjligt ur kameran, titta noga på ljusmätningen, försök med många olika vinklar, prova olika bländare/slutartider - tillslut kommer detta sitta av sig självt och man vet direkt vad man behöver för inställningar för olika situationer!

Jag hör många som säger "En duktig fotograf redigerar inte sina bilder"... SKITSNACK!
De allra flesta kända fotograferna redigerar sina bilder eftersom man vill ha sin egen touch/stil.

Men man gör självklart precis som man vill!

 

 





URL -




E-mail -




Namn -





Trackback