0

Vad plåtar jag med egentligen?

Godkväll gott folk!

Nu är det såhär att jag har fått en förfrågan om att skriva vad jag har för grejor att fotografera med, så jag tänkte att jag skulle gå igenom min utrustning och vad jag använder den till.

Först och främst - Kameran.

Jag plåtar för tillfället med en Canon EOS 60D som är en semiproffskamera, det innebär att den inte tar bilder i fullformat men är ändå ett rejält steg upp från instegsmodellerna. Jag tycker det är en otroligt trevlig, snabb kamera med låg brusnivå och bra ljusmätning, sen filmar den i riktigt bra kvalité också! Jag skulle kanske inte rekommendera den som första kamera men när man är redo att gå vidare från instegsmodellerna så är den perfekt, och sen fungerar den hur bra som helst till professionell fotografering också. Till kameran så har jag ett batterigrepp, som gör att jag kan ha två batterier i samtidigt = längre foto/filmtid.

Objektiv!

Jag har ett gäng olika objektiv som jag använder, allra mest använder jag supervidvinkelzoom (eftersom jag plåtar natur ofta) och då har jag ett Canon EF 10-22mm F/3.5-4.5 USM, otroligt rolig glugg som återger färger perfekt och fokuserar snabbt. Det är väldigt trevligt att ha vidvinkel när man fotograferar natur - man får med väldigt mycket på bilderna och det är lite mer utmaning att komposera dom (jämfört med en normalzoom)

Sen har jag också ett macro-objektiv för macrobilder (no shit sherlock... :>) Och då plåtar jag med Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 (wow.. dom kunde inte gjort namnet lite längre på objektivet?) Ett riktigt bra objektiv med snuskigt bra skärpa när den är vidöppen.

När jag fotograferar djur så är det mest mitt zoomobjektiv som åker fram - och då har jag ett objektiv med ett ännu längre namn, nämligen Sigma 120-400mm F/4.5-5.6 DG APO HSM OS, och när man använder det objektivet på en kamera med en CMOS sensor (1.6x förstoring) så får man en bränvidd på 190-640mm - vilket är UNDERBART när man ska plåta djur. För när man fotograferar djur så vill man inte att dom ska behöva bry sig om att man är där, och då behöver man kunna vara på långt avstånd!

Sist och minst (ja det är faktiskt så) så har vi mitt lilla porträttobjektiv, Canon EF 50mm F/1.8 II. Detta objektiv rekommenderar jag att alla som vill börja fotografera köper, det kostar 1000kr (man kan hitta det för 500kr beg.) och är fruktansvärt roligt att fotografera med! För att få ner det till 1000kr så har dom självklart fått sätta byggkvalité i andra hand, så det känns lite plastigt. Men skärpan och bokehn (bakgrundsoskärpan) i bilderna är nästan lika bra som ett objektiv för 5000-10000kr!

Detta är alltså vad jag fotar med, men sen har jag även en extern blixt Speedlite 430EX II , Elinchrom studioblixtar (2st på 400w med softboxar), olika filter för olika typer av fotografering, stativ osv.

Man behöver självklart inte ha all den här utrustningen för att fotografera. Jag har så många gånger fått frågan om "vad jag har för kamera - eftersom jag tar så fina bilder?". Sånt tycker jag är så tråkigt att höra efterom det faktiskt inte är utrustningen som gör fotografen. Men ja, självklart underlättar det att ha olika objektiv för olika situationer! :)

Detta blev ett väldigt långt inlägg och ändå har jag säkert missat massor! Skriv gärna kommentarer om ni har frågor om utrustning osv, jag hjälper mer än gärna till. Jag har, som jag skrivit tidigare, tänkt att lägga upp några inlägg om fototeknik och kamerahantering - och nu när skolan slutar för sommarlovet så ska jag verkligen skärpa mig och göra det också!

Godnatt!



Inlägget publicerades den 29 Maj år 2012 klockan 23:59

[Photo]  
0 kommentarer
Dela inlägget på eller
Godkväll gott folk!

Nu är det såhär att jag har fått en förfrågan om att skriva vad jag har för grejor att fotografera med, så jag tänkte att jag skulle gå igenom min utrustning och vad jag använder den till.

Först och främst - Kameran.

Jag plåtar för tillfället med en Canon EOS 60D som är en semiproffskamera, det innebär att den inte tar bilder i fullformat men är ändå ett rejält steg upp från instegsmodellerna. Jag tycker det är en otroligt trevlig, snabb kamera med låg brusnivå och bra ljusmätning, sen filmar den i riktigt bra kvalité också! Jag skulle kanske inte rekommendera den som första kamera men när man är redo att gå vidare från instegsmodellerna så är den perfekt, och sen fungerar den hur bra som helst till professionell fotografering också. Till kameran så har jag ett batterigrepp, som gör att jag kan ha två batterier i samtidigt = längre foto/filmtid.

Objektiv!

Jag har ett gäng olika objektiv som jag använder, allra mest använder jag supervidvinkelzoom (eftersom jag plåtar natur ofta) och då har jag ett Canon EF 10-22mm F/3.5-4.5 USM, otroligt rolig glugg som återger färger perfekt och fokuserar snabbt. Det är väldigt trevligt att ha vidvinkel när man fotograferar natur - man får med väldigt mycket på bilderna och det är lite mer utmaning att komposera dom (jämfört med en normalzoom)

Sen har jag också ett macro-objektiv för macrobilder (no shit sherlock... :>) Och då plåtar jag med Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 (wow.. dom kunde inte gjort namnet lite längre på objektivet?) Ett riktigt bra objektiv med snuskigt bra skärpa när den är vidöppen.

När jag fotograferar djur så är det mest mitt zoomobjektiv som åker fram - och då har jag ett objektiv med ett ännu längre namn, nämligen Sigma 120-400mm F/4.5-5.6 DG APO HSM OS, och när man använder det objektivet på en kamera med en CMOS sensor (1.6x förstoring) så får man en bränvidd på 190-640mm - vilket är UNDERBART när man ska plåta djur. För när man fotograferar djur så vill man inte att dom ska behöva bry sig om att man är där, och då behöver man kunna vara på långt avstånd!

Sist och minst (ja det är faktiskt så) så har vi mitt lilla porträttobjektiv, Canon EF 50mm F/1.8 II. Detta objektiv rekommenderar jag att alla som vill börja fotografera köper, det kostar 1000kr (man kan hitta det för 500kr beg.) och är fruktansvärt roligt att fotografera med! För att få ner det till 1000kr så har dom självklart fått sätta byggkvalité i andra hand, så det känns lite plastigt. Men skärpan och bokehn (bakgrundsoskärpan) i bilderna är nästan lika bra som ett objektiv för 5000-10000kr!

Detta är alltså vad jag fotar med, men sen har jag även en extern blixt Speedlite 430EX II , Elinchrom studioblixtar (2st på 400w med softboxar), olika filter för olika typer av fotografering, stativ osv.

Man behöver självklart inte ha all den här utrustningen för att fotografera. Jag har så många gånger fått frågan om "vad jag har för kamera - eftersom jag tar så fina bilder?". Sånt tycker jag är så tråkigt att höra efterom det faktiskt inte är utrustningen som gör fotografen. Men ja, självklart underlättar det att ha olika objektiv för olika situationer! :)

Detta blev ett väldigt långt inlägg och ändå har jag säkert missat massor! Skriv gärna kommentarer om ni har frågor om utrustning osv, jag hjälper mer än gärna till. Jag har, som jag skrivit tidigare, tänkt att lägga upp några inlägg om fototeknik och kamerahantering - och nu när skolan slutar för sommarlovet så ska jag verkligen skärpa mig och göra det också!

Godnatt!







URL -




E-mail -




Namn -





Trackback